Debattinnlegg fra Vidar Hölm:

Innstilt «på grunn av været»

Er det været, eller materiellet?

Nordvestnytt.no
Nordvestnytt AS

Publisert:

Eller, har vi det? Rettere sagt, er det været? Eller materiellet?

En ting er sikkert. Vi hadde vær før mars 2014 også. Både dårlig, halvruskete og fint vær.

Kystekspressen gikk. Lade og Mørejarl fraktet 275 stk. passasjerer om de var fylt opp. Eller 274 for være pirkete. Et hode mindre altså enn de vidunderne som nå av og til trafikkerer Edøy.

Forskjellen på de båtene og de to som av og til går innom Edøy nå, er hovedsakelig tre ting:

Lengre kjøllinje, mye lavere vekt og betraktelig mindre motorkraft. 1600 kilowatt mindre motorkraft. Eller 2176 hestekrefter på gammelnorsk. 2x2240 kilowatt mot 2x1440 kilowatt.

Noe som selvfølgelig gjør fartøyene mye rimeligere i drift.

Farten er den samme på grunn av at de forrige båtene er bygget i aluminium og de nåværende i karbonfiber sandwich-konstruksjon.

De er med andre ord mye lettere. Noe som også forverrer manøvreringsegenskapene, siden de flyter og driver som tomflasker i sjøen. I tillegg til 4 meter lengre kjølstrekk og mye mindre motorkraft.

Dette gir jo selvfølgelig mye hyggeligere tall i drivstoffbudsjettet og da også for utslipp av Co2 og annen avgass.

Men hva hjelper det Smøla når båten ikke anløper?

Utslippet går jo enda mer ned fordi de slipper å kaste bort tiden på å manøvrere seg til og fra Edøy. Så det er jo positivt sett ut i fra et klima- og miljømessig spørsmål?

Men der stopper det!

Man kan ikke drive pendling fra Smøla til Kristiansund eller omvendt med forbehold om båten går.

Noen ganger vil den så klart ikke gå, men når det blir regelen og ikke unntaket at den ikke går fungerer ikke tilbudet.

Ikke kan man si man kommer på et møte, arrangement,kontroll ved St.Olavs osv. i Trondheim eller Kristiansund HVIS båten går, heller. Eller om Hitra, Frøya eller Brekstad er dagens reisemål, hilse og fortelle trønderne at "ja vi kjæm om båten går". Slik fungerer det ikke der.

Så har vi alle forklaringene.

En stund var det at det var flo og ikke mulig å anløpe fordi "sliskene"/fenderverket ikke var høyt nok. Det har vært flo i uminnelige tider ved Edøy. akkurat som ellers i traktene og fartøyenes fysiske størrelser var vel kjent før de ble satt i rute?

Hvor vanskelig kunne det der bli?

En molo ligger i veien for sikkert anløp i gitt vindretning og høy vindstyrke. Forståelig at sikkerhetshensyn må tas.

Man kan ikke risikere mennesker og materiell uansett vær.

Så var det der med materiellet da. Er det anvendelig for formålet?

Men har det vært vurdert å benytte bauganløp på Edøy som løsning enten permanent eller ved vanskelige værforbehold?

Dette gjøres mange steder langs kysten på småsteder. Aberet blir at man må bære bagasjen gjennom båten ved ombordstigning og ilandstigning på slike steder, fordi bagasjeoppbevaring jo er akterut. Men det vil vel bli et enkelt offer i bytte mot at båten anløper!

For de som lurer på hva som er lurt med å sette baugen i kaia så er det at da er man der når baugen treffer kaia og herjer ikke sidelengs i all slags vær og vind.

Noen har kanskje sett ferjer i sitt liv og blant annet de gjør det slik ved anløp. Helst i riktig fart. Med andre ord lav nok til at man kommer seg derifra hel og ved egen hjelp.

Til slutt. Lørdag 23. februar ankom en ny hurtigbåt Bodø for trafikk. Bygget ved samme verft som de som prøver å trafikkere Edøy. De har i tillegg til 4 motorer (ikke to som vanlig er for å sikre drift om en skulle stoppe av en eller annen grunn) også to stykk thrustere montert forut i begge baugene som en katamaran jo har. Altså nedsenkbare propeller som kan dreies 360 grader i når fartøyet har fart under 5 knop og gjør fartøyet veldig manøvrerbart. I tillegg altså til 4 stk motorer og vannjet aggregat.

En smølværing er for øvrig byggetilsyn på både den og to andre, så ekspertise finnes lokalt.

Kort fortalt. Lag nye anbudsregler og sørg for at anbudstilbydere stiller med materiell som fungerer.

Dette fungerer ikke.

Ikke fungerer reserveløsning med transport for passasjerer som blir rammet heller.

Her må driftere av Kystekspressen ha busser i beredskap på Edøy og i Krsund samt hurtigopprop til drosjer inntil de har ordnet opp i rotet med ubrukelige kollektivtransportmidler.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...