Nordvestnytt AS

Nordvestnytt.no

Hva skjedde med Talgsjø-tunnelen? Hva skjedde med tunnel til Smøla?:

«Fylket har ikke én krone»

Innlegg om svakt arbeid for veier på Nordmøre

Innsenderen savner politikere som sørger for å få på plass nye veiløsninger på Nordmøre. Foto: Innsenderen

Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik gjør det klart i Sunnmørsposten 4. mars at fylket ikke har én krone å bruke på rekken av store samferdselsprosjekt i fylket, som nå står på vent. Dette kom som en kommentar til den nylig lanserte «Rovdefjord-kryssingen».

Nordvestnytt.no
Nordvestnytt AS

Publisert:

Men så - Nordøyvegen var ikke før blitt vedtatt, så er «Havnsund-sambandet» tatt fram av skuffen og børstet støv av, som ved et trylleslag. Det går nok ikke lange tiden før fylket har en tilleggssak til Nordøyvegen på bordet. Dette sambandet var opprinnelig en del av Nordøyvegen, men ble tatt ut for å «pynte brura», og for å sikre at Fylkeskommunen ble fanget, en gang for alle. Så, dersom «Havnsund-sambandet» skulle gå igjennom i M&R Fylke - og ikke bli forbauset om så skulle skje – når tror dere Todalsfjord-prosjektet kommer? 30 år? 40 år? 50 år? Om ikke Todalsfjord-prosjektet var utopia fra før, så er vi der straks.

Men dette er ikke det eneste prosjektet som har vært omtalt på «Søre luten» i det siste. Sunnmørsposten har i tillegg skrevet om nye kryssinger til Vigra og krabbefelt opp til Ørskogfjellet.

Gudene må vite hvem som skal finansiere dette, og når disse er tiltenkt, men at det kommer før det neste Nordmørprosjekt – bit deg i nesa på det!

I tillegg planlegges kryssing av Romsdalsfjorden og Hafast til astronomiske kostnader. Halsafjord-sambandet vandrer lengre og lengre ned på prioriteringslisten. Vi er nok minst på nivå med Todalsfjordprosjektet tidsmessig, før man er igang. Altså, 30-50 år. Disse prosjektene tilhører samme liste – den statlige prioriteringslisten i Nasjonal Transportplan.

Slik planene nå foreligger, vil det brukes minst 100 milliarder i Romsdal og på Sunnmøre, før en eneste krone blir spandert på en fjordkryssing på Nordmøre.

Hvor ble de av – samferdselspolitikerene og prosjektene på Nordmøre ?

Så man kan undres - hvor ble de av, de en gang så dyktige samferdselspolitikerne på Nordmøre? Det er med en smule forundring at man kan konstantere at alle andre, og mindre samferdselsprosjektene på Nordmøre er borte i nyhetsbildet. Nærmest som dugg for solen.

Hva skjedde med Talgsjø-tunnelen? Hva skjedde med tunnel til Smøla? Smøla, med en befolkning litt i underkant av Nordøyane, og med en verdiskaping som kan overgå det meste. Hva skjedde? 
Hva skjedde med behandlingen veien fra Surndal-Rindalsskogen-Storås? Rindalsskogen forbi Storås?

Hva med tverrforbindelsen fra Aure til Hitra? Satser man på at Aure og Hitra skal «fikse biffen» alene?

Hvor er regionssenteret?

Har f.eks regionsenteret Kristiansund, regnet på hva nevnte prosjekter ovenfor kan inneholde av vekstpotensiale for regionsenteret og Kvernberget flyplass?

Vekstpotensiale innenfor næringsliv? Arbeidsmarked?

Hva med veksten i «Havrommet», som nevnes i så mange sammenhenger? Få kjenner definisjonen på “Havrommet”, men det er like fullt utpekt som vårt fremtidige levebrød. Et levebrød i et område som ikke henger sammen samferdselsmessig.

Hvor er Orkide?

Så hvor er Orkidè i dette bildet? Ser de ingen nytte? Eller ser de ikke sammenhenger med mulige prosjekter på Nordmøre? Er den gode dialog borte? Eller har de ikke evnen?

Hvorfor er det ikke definert et prosjekt, som omfavner Nordmøre under ett? Prosjekter, som ville hatt en økonomisk ramme som ville fremstått som en avholdsbevegelse, sett i forhold til hva som planlegges sør i fylket.

Et Talgsjøsamband, sammen med en fjordkryssing fra Ertvågøya mot Halsa, og en Smølatunell, kunne nok langt på vei vært selvfinansierende med bompenger, og 40 års fergesubsidier. Men ingen samlende politisk kraft på Nordmøre evner å ta tak.

Har vi kommet dit at vi må strikke gulstriper over hele Nordmøre for å bli hørt?

Ytre og nordre Nordmøre, og særlig sett i forhold til ytre og søndre Trøndelag, er idag å betegne som et samferdselens U-land.

Prosjektene finnes, men de må defineres samlet, utredes, og komme inn i et planverk. Man må faktisk også ville, og man må snakke sammen. Ingen av delene ser ut til å være tilfellet idag. 
Så hva er det som bremser? Er det mangel på ambisjoner? Er det mangel på kommunikasjon? Mangler det vilje? Skal man jobbe hver for seg?

Hvis man ser bort fra den nå nedbetalte Imarsund-forbindelsen, og oppgraderingen av E39 langs Vinjefjorden, er ingen større veiprosjekter gjennomført på Nordre Nordmøre i dette årtusenet. Sistnevnte ble forøvrig gjennomført med god hjelp fra Trøndelag. Førstnevnte ble gjennomført mens andre politikere styrte nordmørskommunene tidlig i årtusenet. Av samferdselspolitikere som snakket sammen. Hvorfor har vi ikke slike politikere nå?

Nordmørspolitikere – brett opp armene!

Næringslivet på ytre Nordmøre overlever ikke deres fraværenhet! Og når Guttelvik ikke har ei krone å avse de neste 30 år, er det deres fordømte plikt å ta kontakt med Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Trøndelag.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...